
Už dva týždne je témou číslo jedna v Bratislave Vajanského nábrežie. Pribudli tam široké cyklopruhy, ktoré autám zobrali jazdné pruhy. Cyklisti sú nadšení, vodiči až tak nie.
Jeden jazdný pruh v každom smere a oddelené pruhy pre cyklistov. Tak sa v septembri zmenilo Vajanského nábrežie. Magistrát vychádzal zo štúdie, ktorú si nechal vypracovať.
“To, či tam má byť tá cyklotrasa, o tom niet pochýb. Táto cyklotrasa spája ďalšie cyklotrasy, či už na strane Ružinova alebo Karlovej Vsi. Po spustení cyklopruhu tu registrujeme nárast cyklistov,” hovorí Tatiana Kratochvílová, námestníčka primátora Bratislavy.
Podľa manažéra dopravného spravodajstva Zelená vlna Ľuboša Kasalu sa však na nábreží nedeje žiadna výrazná dopravná katastrofa. Nábrežie je rovnako plné ako ostatné ťahy v hlavnom meste.
“Rozumiem tomu, že mesto chce z nábrežia vytlačiť tranzitnú premávku, to je úplne v poriadku,” myslí si Kasala.
Vajanské nábrežie je však súčasťou mestského okruhu číslo I. Hovoria o tom aj dopravné značky, ktoré navádzajú vodičov na tento okruh. A týka sa to aj tých, ktorí mesto nepoznajú. V Bratislave máme dva mestské okruhy. Dopravné značky tak priam vyháňajú tranzitnú dopravu práve na tieto okruhy čiže aj na Vajanského nábrežie. Mestské okruhy by mali mať dostatočnú kapacitu, aby zbierali autá a ďalej ich rozdistribuovali do ďalších lokalít.
„Mali sme vypracovaný prieskum, čiže sme poznali intenzitu dopravy v tejto lokalite. Ešte musíme doladiť signálne plány, ktoré budú aj v prospech peších, ale aj v prospech automobilovej dopravy. Pod Mostom SNP je napríklad zelená o 14 sekúnd dlhšia. No stále robíme ďalšie prieskumy a výsledky sa snažíme zapracovať do praxe najlepšie, ako sa dá. Myslím si, že o mesiac či dva nebudeme hovoriť o tomto projekte ako o niečom, čo rozdeľuje spoločnosť,“ dodáva Kratochvílová.
Tento projekt rozdeľuje nielen odbornú obec, ale aj verejnosť
“Nepáči sa mi to, spomalí to dopravu v Bratislave,” odpovedá na našu anketu v uliciach obyvateľka mesta.
Mladšia generácia si myslí, že z jednej strany je to pozitívne, lebo cyklisti nebudú chodiť po chodníkoch, na druhej strane sa tiež obávajú spomalenia dopravy.
“Je to dobré, ale na takúto cyklotrasu mohli vybrať lepšie miesto,” dodáva cyklista, ktorý po Vajanského nábreží chodí pravidelne na bicykli. Odjakživa však využíva široký chodník, ktorý je popri Dunaji.
No práve to je cieľom magistrátu, stiahnuť cyklistov z nábrežia. A má to niekoľko dôvodov. Jedným sú aj turisti. Nachádza sa tu totižto aj osobný prístav, kde vstupujú do mesta z výletných lodí.
Miesto od Mosta SNP až po Šafárikovo námestie patrí medzi chodníky s vysokým počtom chodcov a podľa magistrátu tu častokrát vznikali kolízie medzi chodcami a cyklistami.
Presvedčili sme sa o tom aj na vlastné oči. Väčšina cyklistov naozaj využíva chodník pri Dunaji. Len čas teda ukáže, či táto iniciatíva magistrátu na Vajanského nábreží prinesie aj svoje ovocie.